DSpace Repository

A interação “arte de registrar-orquestração” na elaboração de um concerto para órgão e orquestra

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tacuchian, Ricardo
dc.contributor.author Pedro Júnior, Alexandre Rachid José
dc.date.accessioned 2018-03-09T17:23:33Z
dc.date.available 2019-01-01
dc.date.available 2018-03-09T17:23:33Z
dc.date.issued 2012-01
dc.identifier.citation PEDRO JÚNIOR, Alexandre Rachid José. A interação "arte de registrar-orquestração" na elaboração de um concerto para órgão e orquestra. Tese (Doutorado em Música). Disponível em: <http://web02.unirio.br/sophia_web/index.php?codigo_sophia=86727>. Acesso em: 9 mar. 2018. pt_BR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/unirio/11317
dc.description.sponsorship n/a pt_BR
dc.language.iso Portuguese pt_BR
dc.rights openAccess pt_BR
dc.title A interação “arte de registrar-orquestração” na elaboração de um concerto para órgão e orquestra pt_BR
dc.title.alternative The interaction "Art of Registering - Orchestration" in the process of composing a concerto for organ and orchestra. pt_BR
dc.title.alternative L’Interaction « Registration-Orchestration » dans l’Élaboration d’un Concerto pour Orgue et Orchestre pt_BR
dc.type doctoralThesis pt_BR
dc.contributor.referee Barancoski, Ingrid
dc.contributor.referee Braga, Luiz Otávio
dc.contributor.referee Aquino, José Luis de
dc.contributor.referee Miranda, Ronaldo
dc.degree.department CLA pt_BR
dc.degree.grantor Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO pt_BR
dc.degree.local Rio de Janeiro, RJ pt_BR
dc.degree.program Programa de Pós-Graduação em Música pt_BR
dc.subject.cnpq 80303005 MÚSICA pt_BR
dc.subject.en Organ pt_BR
dc.subject.en Composition pt_BR
dc.subject.en Registration pt_BR
dc.subject.en Orchestration pt_BR
dc.subject.en Improvisation pt_BR
dc.subject.fr Orgue pt_BR
dc.subject.fr Composition pt_BR
dc.subject.fr Registration pt_BR
dc.subject.fr Orchestration pt_BR
dc.subject.fr Improvisation pt_BR
dc.description.abstracten The aim of this dissertation is to provide a composition of a concerto for organ and orchestra that supplements the absence of a work of this kind in the Brazilian organ repertoire. It furnishes composers with a discussion and model of registration that offers a better understanding of the “art of registering” as well as its use in orchestration. Several compositional procedures were employed. These include baroque and contemporary techniques as well as the art of improvisation as a important tool for a musical creation. The result is the creation of the first Brazilian concerto for organ and orchestra built in three distinct movements. The execution of this work also ratifies the proceedings and musical ideas of the composer. pt_BR
dc.description.abstractfr Cette thèse propose l’élaboration d’un concerto pour orgue et orchestre, en suppléant au manque de ce genre musical dans le répertoire de la musique savante brésilienne. Elle fournit aux compositeurs des moyens pour la compréhension de la registration, ainsi que l’ interaction entre celle-ci et la technique de l’orchestration dans le processus compositionnel. Plusieurs procédés compositionnels de la technique baroque et de la technique contemporaine ont été employés, outre l’utilisation de recours de l’improvisation , en tant qu’important outil pour la production musicale, ceux-ci inhérents à la création de l’oeuvre. Le résultat a été la création du premier concerto brésilien pour orgue et orchestre, en trois mouvements. L’exécution de l’oeuvre confirme les procédés et les idées musicales du chercheur. pt_BR
dc.degree.country Brasil pt_BR
dc.description.sponsordocumentnumber n/a pt_BR
dc.description.abstractpt Esta tese propõe a elaboração de um concerto para órgão e orquestra, suprindo a ausência desse gênero musical no repertório de música erudita brasileira. Fornece aos compositores subsídios para a compreensão da “arte de registrar”, bem como sua interação no processo composicional com a técnica da orquestração. Foram empregados diversos procedimentos composicionais da técnica barroca e contemporânea, além de utilizar recursos da improvisação como importante ferramenta para a produção musical, recursos inerentes à criação da obra. O resultado é a criação do primeiro concerto brasileiro para órgão e orquestra, em três movimentos. A execução da obra ratifica os procedimentos e as idéias musicais do pesquisador. pt_BR
dc.subject.pt Órgão pt_BR
dc.subject.pt Composição pt_BR
dc.subject.pt Registração pt_BR
dc.subject.pt Orquestração pt_BR
dc.subject.pt Improvisação pt_BR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

|
|