dc.contributor.advisor |
Lucas, Marcos Vieira |
|
dc.contributor.author |
Cevallos, Semitha Heloisa Matos |
|
dc.date.accessioned |
2018-10-11T19:15:33Z |
|
dc.date.available |
2019-01-01 |
|
dc.date.available |
2018-10-11T19:15:33Z |
|
dc.date.issued |
2018-05 |
|
dc.identifier.citation |
CEVALLOS, Semitha Heloisa Matos; LUCAS, Marcos Vieira. Outono de Varsóvia e Festival da Guanabara: música e sociedade. 2018. 181 f. Tese (Doutorado em Música) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2003-), Rio de Janeiro, 2007, Rio de Janeiro. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/unirio/12506 |
|
dc.description |
n/a |
pt_BR |
dc.description.sponsorship |
n/a |
pt_BR |
dc.language.iso |
Portuguese |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.title |
Outono de Varsóvia e Festival da Guanabara: música e sociedade |
pt_BR |
dc.type |
doctoralThesis |
pt_BR |
dc.contributor.referee |
Gubernikoff, Carole |
|
dc.contributor.referee |
Wolf, Marcus Straubel |
|
dc.contributor.referee |
Piedade, Acácio Tadeu de Camargo |
|
dc.contributor.referee |
Volpe, Maria Alice |
|
dc.degree.department |
CLA |
pt_BR |
dc.degree.grantor |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO |
pt_BR |
dc.degree.local |
Rio de Janeiro |
pt_BR |
dc.degree.program |
Programa de Pós-Graduação em Música |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
80303005 MÚSICA |
pt_BR |
dc.subject.en |
Warsaw Autumn |
pt_BR |
dc.subject.en |
Guanabara Festival |
pt_BR |
dc.subject.en |
Contemporary Music |
pt_BR |
dc.subject.en |
Polish Composers |
pt_BR |
dc.subject.en |
Brazilian Composers |
pt_BR |
dc.description.abstracten |
Poland and Brazil faced transformative moments in its society during the second half of twentieth century, from economical, social and political point of view, which have straight relationship with the main historical and global events. These conflictive, critical, and challenging moments reflected in thearts, and music. Within this scenario appeared in the two countries, two festivals exclusively dedicated to contemporary music: the Warsaw Autumn (1956) within a communist regime and the Festival da Guanabara (1969) during a civil-military dictatorship. There were many relationships between the events, through the flux of information and the transit of Brazilian Composers in Poland, and Polish Composers in Brazil. This thesis is presented as a case study through the analysis of the context in which each festival appeared and the following comparison between them. |
pt_BR |
dc.degree.country |
Brasil |
pt_BR |
dc.description.sponsordocumentnumber |
n/a |
pt_BR |
dc.description.abstractpt |
A Polônia e o Brasil viveram momentos transformadores em suas sociedades na segunda metade do século XX, do ponto de vista político, social, econômico, que têm relação direta com os principais eventos históricos mundiais. Esses momentos de conflitos, crises e transformações se refletiram nas artes, e na música. Dentro deste cenário é que surgiram, nesses dois países, dois festivais dedicados exclusivamente à música contemporânea: o Outono de Varsóvia (1956) dentro de um regime comunista e o Festival da Guanabara (1969) durante um uma ditadura civil-militar. Houve relação entre os dois através do fluxo de informações e do trânsito de compositores brasileiros na Polônia e poloneses no Brasil. A presente tese se apresenta como um estudo de caso através da análise do contexto no qual surgiu cada festival e a posterior comparação entre eles. |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Outono de Varsóvia |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Festival da Guanabara |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Música Contemporânea |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Compositores Poloneses |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Compositores Brasileiros |
pt_BR |