DSpace Repository

Béla Tarr e outras memórias: o animal, o humano, o incomum

Show simple item record

dc.contributor.advisor Lima, Manoel Ricardo de
dc.contributor.author Souza, Vanessa Rocha de
dc.date.accessioned 2019-04-04T21:26:51Z
dc.date.available 2019-04-04T21:26:51Z
dc.date.issued 2019-02-01
dc.identifier.citation SOUZA, Vanessa Rocha de. Béla Tarr e outras memórias: o animal, o humano, o incomum. 2019. 125 f. Dissertação (Mestrado em Memória Social)- Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. pt_BR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/unirio/12738
dc.description.sponsorship CAPES pt_BR
dc.language.iso Portuguese pt_BR
dc.rights openAccess pt_BR
dc.title Béla Tarr e outras memórias: o animal, o humano, o incomum pt_BR
dc.title.alternative Béla Tarr and other memories: the animal, the human, the uncommon pt_BR
dc.type masterThesis pt_BR
dc.contributor.referee Lima, Manoel Ricardo de
dc.contributor.referee Machado, Leonardo Ramos Munk
dc.contributor.referee Gueron, Rodrigo
dc.degree.department CCHS pt_BR
dc.degree.grantor Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO pt_BR
dc.degree.level Mestrado Acadêmico pt_BR
dc.degree.local Rio de Janeiro, RJ pt_BR
dc.degree.program Programa de Pós-Graduação em Memória Social pt_BR
dc.subject.cnpq MULTIDISCIPLINAR pt_BR
dc.subject.cnpq MEMÓRIA SOCIAL pt_BR
dc.subject.en Béla Tarr pt_BR
dc.subject.en Miklós Jancsó pt_BR
dc.subject.en László Krasznahorkai pt_BR
dc.subject.en Memory pt_BR
dc.subject.en Cinema pt_BR
dc.description.abstracten This research aims to articulate other readings on the concept of memory from a series set up around the thought of the Hungarian filmmaker Béla Tarr. In 2011, the artist decided to abandon his work by declaring that he would stop making films, rendering his images inoperative. This work is dedicated to think with these images and move them in different directions that go to meet two other Hungarian artists: Miklós Jancsó and László Krasznahorkai. In the first moment, Tarr-Jancsó, the conversation revolves around the notion of common and the present-past relation with the films: Damnation (Kárhozat, 1988), Satantango (Sátántangó, 1994), Werckmeister Harmonies (Werckmeister Harmóniák, 2000 ) and The Turin Horse (A Torino Ló, 2011) by Béla Tarr; The Round-Up (Szegénylegények, 1966), Red Psalm (Még kér a nép, 1972) and Electra, my love (Szerelmem, Elektra, 1974) by Miklos Jancsó. In the second moment, Tarr-Krasznahorkai, the articulation happens with the book Animalinside (2012) to think about animality and the relations with our present time. With these displacements, the idea is to enlarge the images that appear throughout this study, proposing a thought around memory that does not reduce it to representation but aims to amplify the atmosphere of things beyond themselves. pt_BR
dc.degree.country Brasil pt_BR
dc.description.sponsordocumentnumber n/a pt_BR
dc.description.abstractpt Essa pesquisa pretende articular outras leituras sobre o conceito de memória a partir de uma série montada em torno do pensamento do cineasta húngaro Béla Tarr. Em 2011, o artista decidiu abandonar sua obra ao declarar que não faria mais filmes, tornando suas imagens inoperantes. Esse trabalho é dedicado a pensar com essas imagens e movê-las em diferentes sentidos que vão ao encontro de outros dois artistas húngaros: Miklós Jancsó e László Krasznahorkai. No primeiro momento, Tarr-Jancsó, a conversa gira em torno da noção de comum e da relação presente-passado com os filmes: Danação (Kárhozat, 1988), O Tango de Satã (Sátántangó, 1994), Harmonias de Werckmeister (Werckmeister Harmóniák, 2000) e O Cavalo de Turim (A Torinói Ló, 2011) de Béla Tarr; Os sem esperança (Szegénylegények, 1966), Salmo Vermelho (Még kér a nép, 1972) e Electra, meu amor (Szerelmem, Elektra, 1974) de Miklós Jancsó. No segundo momento, Tarr-Krasznahorkai, a articulação acontece com o livro Animalinside (2012) para pensar a animalidade no homem e quais as suas relações e intervenções possíveis com o nosso tempo. Com esses deslocamentos, almejo bifurcar as imagens que aparecem ao longo desse estudo, propondo um pensamento em torno da memória que não a reduz à representação, mas busca ampliar a atmosfera das coisas para além de si mesmas. pt_BR
dc.subject.pt Béla Tarr pt_BR
dc.subject.pt Miklós Jancsó pt_BR
dc.subject.pt László Krasznahorkai pt_BR
dc.subject.pt Memória pt_BR
dc.subject.pt Cinema pt_BR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

|
|