dc.contributor.advisor |
Lima, Manoel Ricardo de |
|
dc.contributor.author |
Souza, Vanessa Rocha de |
|
dc.date.accessioned |
2019-04-04T21:26:51Z |
|
dc.date.available |
2019-04-04T21:26:51Z |
|
dc.date.issued |
2019-02-01 |
|
dc.identifier.citation |
SOUZA, Vanessa Rocha de. Béla Tarr e outras memórias: o animal, o humano, o incomum. 2019. 125 f. Dissertação (Mestrado em Memória Social)- Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/unirio/12738 |
|
dc.description.sponsorship |
CAPES |
pt_BR |
dc.language.iso |
Portuguese |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.title |
Béla Tarr e outras memórias: o animal, o humano, o incomum |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Béla Tarr and other memories: the animal, the human, the uncommon |
pt_BR |
dc.type |
masterThesis |
pt_BR |
dc.contributor.referee |
Lima, Manoel Ricardo de |
|
dc.contributor.referee |
Machado, Leonardo Ramos Munk |
|
dc.contributor.referee |
Gueron, Rodrigo |
|
dc.degree.department |
CCHS |
pt_BR |
dc.degree.grantor |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO |
pt_BR |
dc.degree.level |
Mestrado Acadêmico |
pt_BR |
dc.degree.local |
Rio de Janeiro, RJ |
pt_BR |
dc.degree.program |
Programa de Pós-Graduação em Memória Social |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
MULTIDISCIPLINAR |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
MEMÓRIA SOCIAL |
pt_BR |
dc.subject.en |
Béla Tarr |
pt_BR |
dc.subject.en |
Miklós Jancsó |
pt_BR |
dc.subject.en |
László Krasznahorkai |
pt_BR |
dc.subject.en |
Memory |
pt_BR |
dc.subject.en |
Cinema |
pt_BR |
dc.description.abstracten |
This research aims to articulate other readings on the concept of memory from a series set up around the thought of the Hungarian filmmaker Béla Tarr. In 2011, the artist decided to abandon his work by declaring that he would stop making films, rendering his images inoperative. This work is dedicated to think with these images and move them in different directions that go to meet two other Hungarian artists: Miklós Jancsó and László Krasznahorkai. In the first moment, Tarr-Jancsó, the conversation revolves around the notion of common and the present-past relation with the films: Damnation (Kárhozat, 1988), Satantango (Sátántangó, 1994), Werckmeister Harmonies (Werckmeister Harmóniák, 2000 ) and The Turin Horse (A Torino Ló, 2011) by Béla Tarr; The Round-Up (Szegénylegények, 1966), Red Psalm (Még kér a nép, 1972) and Electra, my love (Szerelmem, Elektra, 1974) by Miklos Jancsó. In the second moment, Tarr-Krasznahorkai, the articulation happens with the book Animalinside (2012) to think about animality and the relations with our present time. With these displacements, the idea is to enlarge the images that appear throughout this study, proposing a thought around memory that does not reduce it to representation but aims to amplify the atmosphere of things beyond themselves. |
pt_BR |
dc.degree.country |
Brasil |
pt_BR |
dc.description.sponsordocumentnumber |
n/a |
pt_BR |
dc.description.abstractpt |
Essa pesquisa pretende articular outras leituras sobre o conceito de memória a partir de uma série montada em torno do pensamento do cineasta húngaro Béla Tarr. Em 2011, o artista decidiu abandonar sua obra ao declarar que não faria mais filmes, tornando suas imagens inoperantes. Esse trabalho é dedicado a pensar com essas imagens e movê-las em diferentes sentidos que vão ao encontro de outros dois artistas húngaros: Miklós Jancsó e László Krasznahorkai. No primeiro momento, Tarr-Jancsó, a conversa gira em torno da noção de comum e da relação presente-passado com os filmes: Danação (Kárhozat, 1988), O Tango de Satã (Sátántangó, 1994), Harmonias de Werckmeister (Werckmeister Harmóniák, 2000) e O Cavalo de Turim (A Torinói Ló, 2011) de Béla Tarr; Os sem esperança (Szegénylegények, 1966), Salmo Vermelho (Még kér a nép, 1972) e Electra, meu amor (Szerelmem, Elektra, 1974) de Miklós Jancsó. No segundo momento, Tarr-Krasznahorkai, a articulação acontece com o livro Animalinside (2012) para pensar a animalidade no homem e quais as suas relações e intervenções possíveis com o nosso tempo. Com esses deslocamentos, almejo bifurcar as imagens que aparecem ao longo desse estudo, propondo um pensamento em torno da memória que não a reduz à representação, mas busca ampliar a atmosfera das coisas para além de si mesmas. |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Béla Tarr |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Miklós Jancsó |
pt_BR |
dc.subject.pt |
László Krasznahorkai |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Memória |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Cinema |
pt_BR |