dc.contributor.advisor |
Costa Filho, José da Costa |
|
dc.contributor.author |
Laureano, Graziela Daniel |
|
dc.date.accessioned |
2019-08-06T18:26:10Z |
|
dc.date.available |
2019-01-01 |
|
dc.date.available |
2019-08-06T18:26:10Z |
|
dc.date.issued |
2018-11-27 |
|
dc.identifier.citation |
LAUREANO, Graziela Daniel, COSTA FILHO, José da Costa. Subjetividade diluída: A força do tempo em Marguerite Duras. 2018. 372 f. Tese (Doutorado em Música) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2003-), Rio de Janeiro, 2018, Rio de Janeiro. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/unirio/12887 |
|
dc.description |
n/a |
pt_BR |
dc.description.sponsorship |
n/a |
pt_BR |
dc.language.iso |
Portuguese |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.title |
Subjetividade diluída: A força do tempo em Marguerite Duras |
pt_BR |
dc.title.alternative |
La subjectivité diluée : la force du temps chez Marguerite Duras. |
pt_BR |
dc.type |
doctoralThesis |
pt_BR |
dc.contributor.advisor-co |
Bident, Cristophe |
|
dc.contributor.referee |
Butel, Yannik |
|
dc.contributor.referee |
Triau, Christophe |
|
dc.contributor.referee |
Resende, Beatriz Vieira de |
|
dc.contributor.referee |
Barbosa, André Luis Gardel |
|
dc.degree.department |
CLA |
pt_BR |
dc.degree.grantor |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO |
pt_BR |
dc.degree.local |
Rio de Janeiro |
pt_BR |
dc.degree.program |
Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
80305008 TEATRO |
pt_BR |
dc.subject.en |
Marguerite Duras |
pt_BR |
dc.subject.en |
Time |
pt_BR |
dc.subject.en |
subjectivity |
pt_BR |
dc.subject.en |
becoming |
pt_BR |
dc.subject.fr |
Marguerite Duras |
pt_BR |
dc.subject.fr |
Temps |
pt_BR |
dc.subject.fr |
subjectivité |
pt_BR |
dc.subject.fr |
devenir |
pt_BR |
dc.description.abstracten |
The research on the theme of temporality in Marguerite Duras, will be developed regarding three works of the French author: Agatha (1981), Savannah Bay (1982), La Maladie de la Mort (1982). The indissociable relation between Time and Subjectivity allow us to understand the place of memory in the Duras’s work and its relation with dissolution and becoming.
These aspects will be analyzed searching in the French author relations which make possible to penetrate in hers writings aiming the issue of the becoming. Those lines of such kind of uncertainness demanding parentheses, pause, time, silence has as focus to show the absence and weakening the power of playing, and so the force of the Time will emerge from the works of M. Duras’s exploring aspects as dilution and propagation of a work in constant becoming. |
pt_BR |
dc.description.abstractfr |
Cette thèse propose l’étude de la temporalité dans trois oeuvres de Marguerite Duras, à savoir: Agatha (1981), Savannah Bay (1982), La maladie de la mort (1982). La paire, le temps et la subjectivité, circulent fondus dans la mémoire qui s’étend dans une oeuvre qui vise la dissolution et le devenir. Ces aspects seront étudiés en vue de recomposer dans les oeuvres choisies les relations qui permettent d’observer le récit durassien en termes de devenir. Ainsi, les lignes d’errance sollicitées dans les parenthèses: pause, temps, silence, visent à souligner l’absence qui affaiblit le pouvoir représentatif. La force du temps se montrera dans ces oeuvres, ainsi que les aspects da dilution et de la propagation d’une oeuvre en devenir constant. |
pt_BR |
dc.degree.country |
Brasil |
pt_BR |
dc.description.sponsordocumentnumber |
n/a |
pt_BR |
dc.description.abstractpt |
Esta tese propõe o estudo da temporalidade em três obras de Marguerite Duras, a saber: Agatha (1981), Savannah Bay (1982), La maladie de la mort (1982). O par indissociável, tempo e subjetividade, circula amalgamado na memória que espraia em uma obra que se propõe à dissolução e ao devir. Esses aspectos serão estudados com vistas a recompor nas obras escolhidas relações que permitam observar a escritura durasiana em termos de devir. Assim, as linhas de errância solicitadas nos parênteses, pausa, tempo e silêncio visam sublinhar a ausência enfraquecendo o poder representativo; a força do tempo se mostrará nessas obras como os aspectos da diluição e da propagação de uma obra em constante devir. |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Marguerite Duras |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Tempo |
pt_BR |
dc.subject.pt |
subjetividade |
pt_BR |
dc.subject.pt |
devir |
pt_BR |