DSpace Repository

A obra para violoncelo de Ernani Aguiar: uma análise do idiomatismo instrumental

Show simple item record

dc.contributor.advisor Vetromilla, Clayton
dc.contributor.author Nascimento, Murilo Alves do
dc.date.accessioned 2019-11-05T21:13:05Z
dc.date.available 2019-11-05T21:13:05Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation NASCIMENTO, Murilo Alves do. A obra para violoncelo de Ernani Aguiar: uma análise do idiomatismo instrumental. 2018. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós- Graduação em Música, Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. pt_BR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/unirio/12991
dc.description.sponsorship N/A pt_BR
dc.language.iso Portuguese pt_BR
dc.rights openAccess pt_BR
dc.title A obra para violoncelo de Ernani Aguiar: uma análise do idiomatismo instrumental pt_BR
dc.type masterThesis pt_BR
dc.contributor.advisor-co Pilger, Hugo Vargas
dc.contributor.referee Vetromilla, Clayton
dc.contributor.referee Pilger, Hugo Vargas
dc.degree.department CLA pt_BR
dc.degree.grantor Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO pt_BR
dc.degree.level Mestrado Acadêmico pt_BR
dc.degree.local Rio de Janeiro pt_BR
dc.degree.program Programa de Pós-Graduação em Música pt_BR
dc.subject.cnpq Linguística, letras e artes pt_BR
dc.subject.en Basic Education pt_BR
dc.subject.en Waldorf Pedagogy pt_BR
dc.subject.en Music Teaching pt_BR
dc.subject.en Teacher Unidocent pt_BR
dc.description.abstracten The general objective of the work is to investigate how the principles of Waldorf Pedagogy and music manifest themselves, in the classroom, in the Municipal School Cecilia Meireles. Waldorf Pedagogy began in 1919 in Germany, its founder Rudolf Steiner developed a pedagogy based on Anthropology, which is responsible for the profound knowledge of the human being, seeking the balance between soul, body and spirit. One of the main features of Waldorf Education is the appreciation of artistic activities, which in turn are not seen as extracurricular disciplines, but as an essential part of the entire learning process. Considering that the presence of music next to the work of the American teacher has been highlighted as of little relevance in the context of Early Childhood Education and early elementary school series in non-Waldorf schools ((FIGUEIREDO, 2004 and 2017; BELLOCHIO, 2016 and 2017; and REQUIÃO, 2013, 2017, 2018 e 2019, and others) this work sought to understand the specificities of the presence of music in the classroom in a school guided by the principles of Waldorf Pedagogy. Through the study of such principles, interviews with school teachers and an “ethnography of the classroom”, it is noted that Waldorf Pedagogy is founded on the search for human development from an intense contact with artistic practices and that the whole Waldorf environment, along with the artistic training of its professionals, contributes to the music in the classroom presenting itself in a constant and meaningful way. In this way it is understood that Waldorf Pedagogy points out a path that can collaborate with non-Waldorf education networks and contributes to the process of training of US teachers (Waldorf or not)thus contributing to the practice of a Musical Education more present in schools. pt_BR
dc.degree.country Brasil pt_BR
dc.description.sponsordocumentnumber N/A pt_BR
dc.description.abstractpt Este trabalho identifica e analisa os principais elementos idiomáticos desenvolvidos pelo compositor Ernani Aguiar em suas obras para violoncelo solo, duo, trio, quarteto e conjunto de violoncelos. Ao problematizar o assunto, verificou-se a inexistência de trabalhos sobre a obra para cordas do compositor, considerada sua relevância para a música brasileira. O presente trabalho apresenta uma revisão bibliográfica sobre Ernani Aguiar, bem como entrevistas com o compositor e intérpretes de suas obras, buscando informações pertinentes sobre sua relação com o violoncelo. Depois de tratar brevemente de questões teóricas sobre os estudos na área das práticas interpretativas, apresentam-se as bases teóricas da pesquisa, ou seja, discute-se o conceito de idiomatismo instrumental, conforme Izabela Alvim (2012) e Hugo Vargas Pilger (2013). Finalmente, no terceiro capítulo, são listados e analisados os elementos idiomáticos do violoncelo utilizados na obra de Ernani Aguiar com o objetivo de contribuir para a compreensão e interpretação mais engajada da sua obra. pt_BR
dc.subject.pt Ernani Aguiar pt_BR
dc.subject.pt Violoncelo pt_BR
dc.subject.pt Idiomatismo pt_BR
dc.subject.pt Performance Musical pt_BR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

|
|