dc.contributor.advisor |
Vetromilla, Clayton |
|
dc.contributor.author |
Nascimento, Murilo Alves do |
|
dc.date.accessioned |
2019-11-05T21:13:05Z |
|
dc.date.available |
2019-11-05T21:13:05Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
NASCIMENTO, Murilo Alves do. A obra para violoncelo de Ernani Aguiar: uma análise do idiomatismo instrumental. 2018. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós- Graduação em Música, Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/unirio/12991 |
|
dc.description.sponsorship |
N/A |
pt_BR |
dc.language.iso |
Portuguese |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.title |
A obra para violoncelo de Ernani Aguiar: uma análise do idiomatismo instrumental |
pt_BR |
dc.type |
masterThesis |
pt_BR |
dc.contributor.advisor-co |
Pilger, Hugo Vargas |
|
dc.contributor.referee |
Vetromilla, Clayton |
|
dc.contributor.referee |
Pilger, Hugo Vargas |
|
dc.degree.department |
CLA |
pt_BR |
dc.degree.grantor |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO |
pt_BR |
dc.degree.level |
Mestrado Acadêmico |
pt_BR |
dc.degree.local |
Rio de Janeiro |
pt_BR |
dc.degree.program |
Programa de Pós-Graduação em Música |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
Linguística, letras e artes |
pt_BR |
dc.subject.en |
Basic Education |
pt_BR |
dc.subject.en |
Waldorf Pedagogy |
pt_BR |
dc.subject.en |
Music Teaching |
pt_BR |
dc.subject.en |
Teacher Unidocent |
pt_BR |
dc.description.abstracten |
The general objective of the work is to investigate how the principles of Waldorf Pedagogy and music manifest themselves, in the classroom, in the Municipal School Cecilia Meireles. Waldorf Pedagogy began in 1919 in Germany, its founder Rudolf Steiner developed a pedagogy based on Anthropology, which is responsible for the profound knowledge of the human being, seeking the balance between soul, body and spirit. One of the main features of Waldorf Education is the appreciation of artistic activities, which in turn are not seen as extracurricular disciplines, but as an essential part of the entire learning process. Considering that the presence of music next to the work of the American teacher has been highlighted as of little relevance in the context of Early Childhood Education and early elementary school series in non-Waldorf schools ((FIGUEIREDO, 2004 and 2017; BELLOCHIO, 2016 and 2017; and REQUIÃO, 2013, 2017, 2018 e 2019, and others) this work sought to understand the specificities of the presence of music in the classroom in a school guided by the principles of Waldorf Pedagogy. Through the study of such principles, interviews with school teachers and an “ethnography of the classroom”, it is noted that Waldorf Pedagogy is founded on the search for human development from an intense contact with artistic practices and that the whole Waldorf environment, along with the artistic training of its professionals, contributes to the music in the classroom presenting itself in a constant and meaningful way. In this way it is understood that Waldorf Pedagogy points out a path that can collaborate with non-Waldorf education networks and contributes to the process of training of US teachers (Waldorf or not)thus contributing to the practice of a Musical Education more present in schools. |
pt_BR |
dc.degree.country |
Brasil |
pt_BR |
dc.description.sponsordocumentnumber |
N/A |
pt_BR |
dc.description.abstractpt |
Este trabalho identifica e analisa os principais elementos idiomáticos desenvolvidos pelo compositor Ernani Aguiar em suas obras para violoncelo solo, duo, trio, quarteto e conjunto de violoncelos. Ao problematizar o assunto, verificou-se a inexistência de trabalhos sobre a obra para cordas do compositor, considerada sua relevância para a música brasileira. O presente trabalho apresenta uma revisão bibliográfica sobre Ernani Aguiar, bem como entrevistas com o compositor e intérpretes de suas obras, buscando informações pertinentes sobre sua relação com o violoncelo. Depois de tratar brevemente de questões teóricas sobre os estudos na área das práticas interpretativas, apresentam-se as bases teóricas da pesquisa, ou seja, discute-se o conceito de idiomatismo instrumental, conforme Izabela Alvim (2012) e Hugo Vargas Pilger (2013). Finalmente, no terceiro capítulo, são listados e analisados os elementos idiomáticos do violoncelo utilizados na obra de Ernani Aguiar com o objetivo de contribuir para a compreensão e interpretação mais engajada da sua obra. |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Ernani Aguiar |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Violoncelo |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Idiomatismo |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Performance Musical |
pt_BR |