dc.contributor.advisor |
Orrico, Evelyn Goyannes Dill |
|
dc.contributor.author |
Trancoso, Anna Rosaura de Medeiros |
|
dc.date.accessioned |
2023-05-19T20:58:39Z |
|
dc.date.available |
2023-05-19T20:58:39Z |
|
dc.date.issued |
2023-03-15 |
|
dc.identifier.citation |
TRANCOSO, Anna Rosaura de Medeiros. A abordagem de ensino da linguagem audiovisual do Cineduc na construção discursiva da memória social da juventude “gostosense”. 2023. 76 f. Dissertação (Mestrado em Memória Social)- Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/unirio/13663 |
|
dc.description.sponsorship |
n/a |
pt_BR |
dc.language.iso |
Portuguese |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.title |
A abordagem de ensino da linguagem audiovisual do Cineduc na construção discursiva da memória social da juventude “gostosense” |
pt_BR |
dc.title.alternative |
The audiovisual language teaching approach in the construction of the social memory of the “gostosense” youth |
pt_BR |
dc.type |
masterThesis |
pt_BR |
dc.contributor.advisor-co |
Silva, Eliezer Pires da |
|
dc.contributor.referee |
Orrico, Evelyn Goyannes Dill |
|
dc.contributor.referee |
Silva, Eliezer Pires da |
|
dc.contributor.referee |
Abreu, Ana Paula Nunes de |
|
dc.contributor.referee |
Silva, Diego Barbosa da |
|
dc.degree.department |
CCHS |
pt_BR |
dc.degree.grantor |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO |
pt_BR |
dc.degree.level |
Mestrado Acadêmico |
pt_BR |
dc.degree.local |
Rio de Janeiro, RJ |
pt_BR |
dc.degree.program |
Programa de Pós-Graduação em Memória Social |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
MULTIDISCIPLINAR |
pt_BR |
dc.subject.en |
Social Memory |
pt_BR |
dc.subject.en |
Discourse analysis |
pt_BR |
dc.subject.en |
Audiovisual language |
pt_BR |
dc.subject.en |
Cineduc |
pt_BR |
dc.description.abstracten |
The present research investigates the contribution of the Cineduc approach: a pioneer entity in Brazil for the teaching of audiovisual language for young people (children and adolescents), in the discourse construction of a social memory of a group of young residents at São Miguel do Gostoso, municipality of RN. The dissertation corpus is the movie “O contador de causos” (The storyteller), set in 2013 during several workshops in that location. The methodology used follows the French line of Discourse Analysis, allowing the observation of ways to construct meaning to a social group by means of studying the silences upon which this discourse is based.In the audiovisual discourse of a collective creation, the interdiscourses reveal memories that can be identified with group relational networks. The theoretical framework of discourse analysis is offered by the studies of Michel Pêcheux, interpreted by Eni Orlandi (2020) and Suzy Lagazzi (2009), who expand this analysis to materialities other than the oral and written language. As to the memory studies, we have delved into the premises presented by Maurice Halbwachs (2006) in what concerns collective memory and Aleida Assmann (2021) in what concerns cultural memory. We conclude that the Cineduc audiovisual approach, by raising awareness and critical thinking, through a theoretical-practical learning, equips young people with a discourse construction of sounds, images and movement that will , ultimately, enhance the identity construction of that group. From motivation to encouragement of a collective creation, there appears the social memory of the group involved. |
pt_BR |
dc.degree.country |
Brasil |
pt_BR |
dc.description.sponsordocumentnumber |
n/a |
pt_BR |
dc.description.abstractpt |
A pesquisa investiga a contribuição da abordagem do Cineduc, entidade pioneira no país brasileiro no ensino da linguagem audiovisual para o público infantojuvenil, na construção discursiva da memória social de um grupo de jovens habitantes do município de São Miguel do Gostoso / RN. O corpus da dissertação é o filme “O contador de causos”, realizado em 2013 durante as oficinas dessa entidade naquela localidade. A metodologia utilizada é a Análise do Discurso da linha francesa, que permite a observação dos modos de construir sentido de um grupo social por meio da investigação dos silêncios que fundam o discurso. No discurso audiovisual, de criação coletiva, os interdiscursos revelam memórias discursivas nas quais identificamos redes relacionais do grupo. Como arcabouço teórico, na Análise do Discurso, contamos com os postulados de Michel Pêcheux interpretados por Eni Orlandi (2020) e Suzy Lagazzi (2009), que expande a análise para outras materialidades além da língua falada ou escrita. No campo de estudos em memória, investigamos as premissas de Maurice Halbwachs (2006), com memória coletiva e Aleida Assmann (2021), em relação à memória cultural. Concluímos que a abordagem de ensino audiovisual do Cineduc, que sensibiliza o olhar e exercita o pensamento crítico por meio de uma aprendizagem teórico-prática, instrumentaliza os jovens para uma construção discursiva com a utilização de sons e imagens e movimento que fortalece a construção da identidade daquele grupo de jovens. Da motivação e do encorajamento para a criação coletiva transparece a memória social do grupo envolvido. |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Memória social |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Análise do Discurso |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Linguagem Audiovisual |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Cineduc |
pt_BR |