dc.contributor.advisor |
Sampaio, Carmen Diolinda da Silva Sanches |
|
dc.contributor.author |
Alencar, Lia Dias de |
|
dc.date.accessioned |
2023-12-05T20:45:10Z |
|
dc.date.available |
2023-12-05T20:45:10Z |
|
dc.date.issued |
2021-03-03 |
|
dc.identifier.citation |
ALENCAR, Lia Dias de Alencar. Formação literária na infância e o português como língua materna em percursos vividos por crianças imigrantes brasileiras. 2021. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2021. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/unirio/13930 |
|
dc.description.sponsorship |
n/a |
pt_BR |
dc.language.iso |
Portuguese |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.title |
Formação literária na infância e o português como língua materna em percursos vividos por crianças imigrantes brasileiras |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Literary training in childhood and Portuguese as a mother tongue in the journeys experienced by Brazilian immigrant children |
pt_BR |
dc.type |
masterThesis |
pt_BR |
dc.contributor.advisor-co |
Bruno, Alberto Roiphe |
|
dc.contributor.referee |
Sampaio, Carmen Sanches |
|
dc.contributor.referee |
Bruno, Alberto Roiphe |
|
dc.contributor.referee |
Nunes, Maria Fernandes Rezende |
|
dc.contributor.referee |
Silva, Tiago Ribeiro da |
|
dc.degree.department |
CCHS |
pt_BR |
dc.degree.grantor |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO |
pt_BR |
dc.degree.level |
Mestrado Acadêmico |
pt_BR |
dc.degree.local |
Rio de Janeiro, RJ |
pt_BR |
dc.degree.program |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
Área: MULTIDISCIPLINAR. Subárea: INTERDISCIPLINAR. Sub Subárea: SOCIAIS E HUMANIDADES |
pt_BR |
dc.subject.en |
literature |
pt_BR |
dc.subject.en |
mother tongue |
pt_BR |
dc.subject.en |
infancy |
pt_BR |
dc.subject.en |
identity |
pt_BR |
dc.description.abstracten |
This masters thesis intends to bring reflections on the power of literary training in the acquisition of the mother language in a foreign context. The idea of the study was born from my teaching practice as a Portuguese language teacher for children of Brazilian immigrants, residents of New York City - USA. Literature is capable of bringing, in its noblest sense, the humanization of people and society, the discovery of a language and its cultures. And Brazilian children's literature, specifically, with its scope and potential, offered me a variety of themes and questions, a framework for this research. Therefore, reflections on the literary practices that I developed with the children - co-authors of this process - are presented here. Narrative research and of/with everyday life, based on studies by Nilda Alves; Maria Esteban; Edwiges Zaccur, Jean Clandinin and Michael Connelly; the complex thinking of Edgar Morin and Denise Najmanovich enriched the methodologies that allowed me to delve into this study, bringing analyzes about the practical-theoretical practice of my daily life as a teacher. Works by Manoel de Barros, Antonio Candido, Irandé Antunes, Maria Mortatti, Regina Machado, Walter Kohan, Marisa Lajolo, Vygotsky and Mikhail Bakhtin and others brought light to the discussion about language, literature and childhood. The experiences narrated here point to answers about learning the mother tongue, but which are built with articulations and meanings, always in a symbolic dimension. |
pt_BR |
dc.degree.country |
Brasil |
pt_BR |
dc.description.sponsordocumentnumber |
n/a |
pt_BR |
dc.description.abstractpt |
Esta dissertação pretende trazer reflexões sobre a potência da formação literária na aquisição da língua materna em contexto de estrangeiridade. A ideia do estudo nasceu a partir da minha prática docente como professora de língua portuguesa de crianças filhas de imigrantes brasileiras, residentes da cidade de Nova York - EUA. A literatura é capaz de trazer, em seu sentido mais nobre, a humanização das pessoas e da sociedade, a descoberta de uma língua e suas culturas. E a literatura infantil brasileira, especificamente, com a sua abrangência e potencial, ofereceu-me um manancial de temas e questões, arcabouço para esta pesquisa. Para tanto, reflexões sobre as práticas literárias que desenvolvi junto às crianças - coautoras desse processo - são aqui apresentadas. As pesquisas narrativa e dos/com os cotidianos, baseadas nos estudos de Nilda Alves; Maria Esteban; Edwiges Zaccur, Jean Clandinin e Michael Connelly; o pensamento complexo de Edgar Morin e Denise Najmanovich enriqueceram as metodologias que me possibilitaram um mergulho nesse estudo, trazendo análises sobre a práticateoriaprática do meu dia a dia como professora. Obras de Manoel de Barros, Antonio Candido, Irandé Antunes, Maria Mortatti, Regina Machado, Walter Kohan, Marisa Lajolo, Vygotsky e Mikhail Bakhtin e outros trouxeram luz à discussão a respeito de língua, literatura e infância. As experiências aqui narradas, apontam para respostas acerca da aprendizagem da língua materna, mas que se constroem com articulações e sentidos, sempre numa dimensão simbólica por meio da literatura. |
pt_BR |
dc.subject.pt |
literatura |
pt_BR |
dc.subject.pt |
língua materna |
pt_BR |
dc.subject.pt |
infância |
pt_BR |
dc.subject.pt |
identidade |
pt_BR |