dc.contributor.advisor |
Fernandes, Andressa Teoli Nunciaroni |
|
dc.contributor.author |
Noruega, Andressa Bruno |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-29T13:40:16Z |
|
dc.date.available |
2024-10-29T13:40:16Z |
|
dc.date.issued |
2022-11-17 |
|
dc.identifier.citation |
NORUEGA, Andressa Bruno. Protagonismo social em cena: o fortalecimento do SUS a partir da educação popular em saúde. 2022. 17 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Escola de Enfermagem Alfredo Pinto, Rio de Janeiro, 2022. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/unirio/14154 |
|
dc.description.sponsorship |
n/a |
pt_BR |
dc.language.iso |
Portuguese |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.title |
Protagonismo social em cena: o fortalecimento do SUS a partir da educação popular em saúde |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Social protagonism on the scene: the strengthening of SUS through popular education in health |
pt_BR |
dc.type |
bachelorThesis |
pt_BR |
dc.contributor.referee |
Fernandes, Andressa Teoli Nunciaroni |
|
dc.degree.department |
CCBS |
pt_BR |
dc.degree.grantor |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO |
pt_BR |
dc.degree.level |
Graduação |
pt_BR |
dc.degree.local |
Rio de Janeiro, RJ |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
ENFERMAGEM |
pt_BR |
dc.subject.en |
Induced hypothermia |
pt_BR |
dc.subject.en |
Perinatal asphyxia |
pt_BR |
dc.subject.en |
Newborn |
pt_BR |
dc.subject.en |
Nursing |
pt_BR |
dc.description.abstracten |
Introduction:Perinatal asphyxia constitutes hypoxic-ischemic damage to the new born and ischemia cause of Hypoxic-Ischemic Encephalopathy(EHI).This is a neurological syndrome that plays an import antrolin causes of neonatal death in Brazil.Therapeutic or Induced Hypothermia(HT) is the standard therapy for the treatment of perinatal asphyxia and EHI. Nurses play an important role in HT care and have the Nursing Process To Systematize Their Activities, generating Good Practices of Nursing care.Objective:To identify nursing care for newborns using induced hypothermia for the treatment of perinatal asphyxia; analyze the Good Practices of Nursing care according Nursing Interventions Classification(NIC).Method:Exploratory research with qualitative approach by systematic review of the literature with thematic analysis.Results:Eight articles were obtained After applying the criteria.The articles were evaluated according to indication therapy, exclusion criteria and care.The Care obtained was correlated with NICinterventions.Thethemesof care with vital signs, blood glucose care,hydroelectrolytic care, intravenous therapy care, ventilatory care, skincare and neurological care were identified. Conclusion:This study made it possible to list Nursing interventions, according theNIC, contributing to the construction of Good Practices of Nursing care to newborns using induced hypothermia for the treatment of perinatal asphyxia. |
pt_BR |
dc.description.sponsordocumentnumber |
n/a |
pt_BR |
dc.description.abstractpt |
RESUMO: A construção e a consolidação SUS nota conquista popular, advindas de muita mobilização social. Porém, o cenário atual reflete as fragilidades acerca do controle social, marcado pelo distanciamento dos usuários e as práticas em saúde e pela limitada identificação e reconhecimento de suas atribuições e direitos. A Educação Popular em Saúde surge como ferramenta fortalecedora da valorização dos sujeitos e das coletividades na construção e manutenção do SUS, por uma abordagem horizontalizada de troca de saberes. Assim, o estudo objetiva identificar os saberes populares acerca do SUS e estratégias para sua popularização, a partir de oficinas participativas. É um estudo exploratório, com a abordagem qualitativa a coleta de dados aconteceu por meio de Grupo Focal, em oficina presencial, com referencial metodológico da Educação Popular em Saúde. A análise e discussão dos resultados foi feita baseada na análise de discurso de Michel Pêcheux. As memórias de lutas passadas se misturaram com as limitações de movimentos sociais da contemporaneidade, contudo, surgiram novos saberes sobre o SUS e se percebeu a potência da Educação Popular em Saúde como mobilizadora de estratégias que assegurem os direitos sociais e o fortalecimento do maior sistema público de saúde do mundo. |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Sistema Único de Saúde |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Participação da comunidade |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Educação em saúde |
pt_BR |
dc.degree.course |
Bacharelado em Enfermagem |
pt_BR |
dc.degree.college |
Escola de Enfermagem Alfredo Pinto |
pt_BR |