dc.contributor.advisor |
Fernandes, Andressa Teoli Nunciaroni |
|
dc.contributor.author |
Noruega, Andressa Bruno |
|
dc.date.accessioned |
2024-11-13T12:43:13Z |
|
dc.date.available |
2024-11-13T12:43:13Z |
|
dc.date.issued |
2022-11-17 |
|
dc.identifier.citation |
NORUEGA, Andressa Bruno. Protagonismo social em cena: o fortalecimento do SUS a partir da educação popular em saúde. 2022. 17 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Escola de Enfermagem Alfredo Pinto, Rio de Janeiro, 2022. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/unirio/14253 |
|
dc.description.sponsorship |
n/a |
pt_BR |
dc.language.iso |
Portuguese |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.title |
Protagonismo social em cena: o fortalecimento do SUS a partir da educação popular em saúde |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Social protagonism on the scene: the strengthening of SUS through popular education in health |
pt_BR |
dc.type |
bachelorThesis |
pt_BR |
dc.contributor.advisor-co |
Cunha, Fatima Teresinha Scarparo |
|
dc.contributor.referee |
Fernandes, Andressa Teoli Nunciaroni |
|
dc.contributor.referee |
Cunha, Fatima Teresinha Scarparo |
|
dc.degree.department |
CCBS |
pt_BR |
dc.degree.grantor |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO |
pt_BR |
dc.degree.level |
Graduação |
pt_BR |
dc.degree.local |
Rio de Janeiro, RJ |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
CIÊNCIAS DA SAÚDE |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
ENFERMAGEM |
pt_BR |
dc.subject.en |
Unified health system |
pt_BR |
dc.subject.en |
Community participation |
pt_BR |
dc.subject.en |
Health education |
pt_BR |
dc.description.abstracten |
ABSTRACT: The construction and consolidation of the Unified Health System (SUS) denotes the popular achievement, resulting from much social mobilization. However, the scenario we experience today reflects the weaknesses about social control, marked by the distance between users and health practices and by the limited identification and recognition of their attributions and rights. Popular Education in Health emerges as a tool to strengthen the valorization of individuals and communities in the construction and maintenance of the SUS, through a horizontal approach to knowledge exchange. Thus, the study aims to identify popular knowledge about the SUS and strategies for its popularization, from participatory workshops. This is an exploratory research, with a qualitative approach, its data collection took place through a focus group, in a face-to-face workshop, with a Popular Education in Health methodological reference. The analysis and discussion of the results was based on Michel Pêcheux's discourse analysis. The memories of past struggles were mixed with the limitations of contemporary social movements, however, new knowledge about the SUS emerged and the power of Popular Education in Health was perceived as a mobilizer of strategies that ensure social rights and the strengthening of the largest public health system in the world. |
pt_BR |
dc.description.sponsordocumentnumber |
n/a |
pt_BR |
dc.description.abstractpt |
A construção e a consolidação do SUS denotam a conquista popular, advinda de muita mobilização social. Porém, o cenário atual reflete as fragilidades acerca do controle social, marcado pelo distanciamento dos usuários e as práticas em saúde e pela limitada identificação e reconhecimento de suas atribuições e direitos. A Educação Popular em Saúde surge como ferramenta fortalecedora da valorização dos sujeitos e das coletividades na construção e manutenção do SUS, por uma abordagem horizontalizada de trocas de saberes. Assim, o estudo objetiva identificar os saberes populares acerca do SUS e estratégias para sua popularização, a partir de oficinas participativas. É um estudo exploratório, com abordagem qualitativa e a coleta de dados aconteceu por meio de Grupo Focal, em oficina presencial, com referencial metodológico da Educação Popular em Saúde. A análise e discussão dos resultados foi feita baseada na análise de discurso de Michel Pêcheux. As memórias de lutas passadas se misturaram com as limitações dos movimentos sociais da contemporaneidade, contudo, surgiram novos saberes sobre o SUS e se percebeu a potência da Educação Popular em Saúde como mobilizadora de estratégias que assegurem os direitos sociais e o fortalecimento do maior sistema público de saúde do mundo. |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Sistema Único de Saúde (SUS) |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Participação da comunidade |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Educação em saúde |
pt_BR |
dc.degree.course |
Bacharelado em Enfermagem |
pt_BR |
dc.degree.college |
Escola de Enfermagem Alfredo Pinto |
pt_BR |