dc.contributor.advisor |
Lemos, Maya Suemi |
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dc.contributor.author |
Pereira, Philippe Meyohas Martins Saraiva |
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dc.date.accessioned |
2025-01-27T19:12:03Z |
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dc.date.available |
2025-01-27T19:12:03Z |
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dc.date.issued |
2024-06-11 |
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dc.identifier.citation |
PEREIRA, Philippe Meyohas Martins Saraiva. From cantillation to cantoria: clues of the Gregorian tones at the Northeastern Brazil’s repente. 149f. Dissertação de Mestrado em Música. Programa de Pós-Graduação em Música do Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2024. |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/unirio/14377 |
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dc.description.sponsorship |
CNPQ |
pt_BR |
dc.language.iso |
Portuguese |
pt_BR |
dc.rights |
openAccess |
pt_BR |
dc.title |
Da cantilação à cantoria: indícios dos tons gregorianos no repente nordestino |
pt_BR |
dc.type |
masterThesis |
pt_BR |
dc.contributor.referee |
Lemos, Maya Suemi |
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dc.contributor.referee |
Gubernikoff, Carole |
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dc.contributor.referee |
Holler, Marcos Tadeu |
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dc.contributor.referee |
Fiammenghi, Luiz Henrique |
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dc.degree.department |
CLA |
pt_BR |
dc.degree.grantor |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO |
pt_BR |
dc.degree.level |
Mestrado Acadêmico |
pt_BR |
dc.degree.local |
Rio de Janeiro, RJ |
pt_BR |
dc.degree.program |
Programa de Pós-Graduação em Música |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
ARTES |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
Música |
pt_BR |
dc.subject.en |
Cantoria de viola |
pt_BR |
dc.subject.en |
Gregorian chant |
pt_BR |
dc.subject.en |
Martelo agalopado |
pt_BR |
dc.subject.en |
Modalism; |
pt_BR |
dc.subject.en |
Recitative tones |
pt_BR |
dc.description.abstracten |
In light of historical documents mainly reltated to the Society of Jesus reporting the use and the teaching of Gregorian chant by members and associates of Catholic orders in the catechesis given to indigenous peoples and in the education of Luso-Brazilian settlers during the early centuries of colonial Brazil, since the beginning of the 20th century, musicological researches and texts have emerged indicating what would be vestiges of Roman Catholic liturgical music in compositional characteristics of local oral repertoires. Although not in full restriction, such traits were especially recognized in musical traditions typical of or originating from the Northeastern Brazil, concerning melodic behavior, scalar material and rhythm. With such historical data and considerations in mind, the present investigation have aimed, as well as to develop a state-of-the-art of such academic debate, to suggest what would be a specific residue of the Roman Church music in the Brazilian Northeastern music, identifying similarities in extension, design, scale and structure between recitative formulae for the solemn poetry in the Christian rite and the melodies over which the cantorias de viola’s repentistas improvise the decasyllabic verses of this poetic-musical practice. To do so, in addition to previously elucidating contents about the Roman plainchant, the cantoria and the influence hypotheses,
transcriptions of phonographic recordings of martelos agalopados and motes em dez recorded by renowned cantadores from the 20th and 21st centuries were analyzed, discriminating what would be the segments analogous to the constitutive elements of the Gregorian simple tones, focusing on comparisons with those for canticles and Divine Office psalms. |
pt_BR |
dc.degree.country |
Brasil |
pt_BR |
dc.description.sponsordocumentnumber |
n/a |
pt_BR |
dc.description.abstractpt |
À luz dos documentos históricos mormente relacionados à Companhia de Jesus que relatam o
uso e o ensino do canto gregoriano por membros e associados à ordens católicas no processo
de catequese de ameríndios e na educação de colonos luso-brasileiros durante os primeiros
séculos do Brasil colonial, desde o princípio do século XX, surgiram pesquisas e textos
musicológicos indicando o que seriam vestígios da música litúrgica católica romana em
características composicionais de repertórios nacionais autóctones orais. Embora não se
restringindo totalmente, tais traços foram sobretudo reconhecidos em tradições musicais típicas
ou oriundas da região Nordeste do país, concernentes a comportamento melódico, material
escalar e ritmo. Tendo tais dados históricos e tais apontamentos em vista, a presente
investigação se propôs a, bem como desenvolver um estado da arte sobre tal debate acadêmico,
sugerir o que seria um resíduo pontual da música da Igreja de Roma na música nordestina,
identificando similaridades de desenho, escala, estruturação e tessitura entre as fórmulas
recitativas silábicas para a poesia solene do rito cristão e as melodias sobre as quais os
repentistas da cantoria de viola improvisam os versos decassílabos dessa prática poéticomusical. Para tanto, além de elucidar previamente conteúdos sobre o cantochão romano, a cantoria e as hipóteses de influência, analisou-se transcrições de registros fonográficos de martelos agalopados e motes em dez gravados por consagrados cantadores dos séculos XX e XXI, discriminando-se o que seriam os segmentos análogos aos elementos constitutivos dos tons gregorianos, concentrando-se em comparações com aqueles para cânticos e salmos do ofício divino. |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Cantoria de viola |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Canto gregoriano |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Martelo agalopado |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Modalismo; |
pt_BR |
dc.subject.pt |
Tons recitativos |
pt_BR |